Hvor skinner sola og hvor mange høydemeter du har kjørt


- Det siste året har vært krevende, og digitalisering har vi allerede jobbet med en stund, forteller markedsansvarlig for SkiStar Trysil, Turid Backe-Viken. - Vi hadde allerede begynt å planlegge for ytterligere utvikling, og så kom pandemien. Da var det enkelt å ta enda større steg, smiler hun. I høst lanserte de nye tjenester i den populære appen som forenkler opplevelsene og minsker smittefare ved å unngå kontaktpunkter.


- Med appen vår kan gjestene både booke, sjekke inn og benytte mobilen som hotellrom-nøkkel, for å unngå unødvendige kontaktpunkter, forteller Backe-Viken stolt videre.

- Det blir stadig mer funksjonaliteter i appen, sier hun. - I tillegg til oversikt over de drøyt 30 restaurantene i fjellet kan man også se hvilke som er åpne, booke bord, se menyer og bestille take away for de som ønsker å spise på hytta i stedet. Både værmelding og heisoversikt er også tilgjengelig i appen som selvsagt er gratis å laste ned, frister Backe-Viken.


SkiStar er et solid varemerke og har i en årrekke hatt en forretningsidé å utvikle alpin fjellturisme ved å lage pakker med produkter og tjenester for den ultimate alpine fjellopplevelsen. - Vår ambisjon er å alltid ligge i forkant for å tilby gjestene våre de beste minnene og de gode fjellopplevelsene, forteller Backe-Viken, og legger til at de er i stadig utvikling.


I en tid der restriksjonene står i kø og de fleste bransjene sliter, er det blant annet reisedestinasjoner som lider mest. Backe-Viken forteller at over 80 % av deres gjester i vanlige år er utenlandske. - De kommer naturlig nok ikke nå, så vi taper stort på det og har både helt og delvis permittert ansatte, sier hun trist. - Det er umulig å få fylt opp det hullet det skaper for oss, men vi ser heldigvis at mange nordmenn besøker oss mer nå enn før. Skiglede og generell friluftsinteresse blomstrer og mange nye oppdager gleden her hos oss på Norges største skidestinasjon, og det syns vi er fint.

Backe-Viken forteller videre om at året har gitt en betydelig nedgang i inntekter, og at bransjen har samarbeidet tett for å få jobbet frem en felles standard om smittevernstiltak. - Vi har god dialog med kommunelegen og jobber for å kunne håndtere situasjonen forløpende uten å stenge ned. Vi har bra med aktiviteter i gjøre nå, men det er klart at aktiviteter som vanligvis er dominert av utenlandske gjester, som blant annet skiskole og kanefart, har en merkbar nedgang. Vi ser endrede vaner blant gjestene våre, blant annet at de booker tettere på oppholdet enn tidligere, grunnet stadig endrede reiseråd og tiltak.

Til tross for situasjonen opplever Backe-Viken at gjestene er fornøyde med de tiltakene som er gjort, og at de føler seg trygge i tillegg til at de slipper å stå i kø.


På nettsiden oppfordrer SkiStar Trysil blant annet til at man holder en stavlengdes avstand i heiskøene, og det fungerer godt. - Nå har vi hatt denne situasjonen en stund og folk har blitt vant med både å holde avstand og følge generelle smitteverntiltak, forteller Backe-Viken. At det er lett å holde avstand skulle være tydelig med både appen som forteller deg hvor det er kø, og med totalt 78 kilometer fordelt på 68 velpreparerte bakker i tre himmelretninger. Ikke rart Trysil blir kåret til Norges beste skidestinasjon på World Ski Awards flere år på rad.