top of page

Høgskolen Innlandet; regional kraft – nasjonale bidrag - internasjonal kontekst




I Innlandet finnes det mange aktører som ønsker å gjøre Innlandet attraktivt og bærekraftig – slik at Vi som er her nå bør bli boende, folk som kommer hit velger å slå seg ned her. Vi har gjentatt hvor enige vi er om utfordringene. Da er vi nødt til å jobbe sammen – vi som utdanningsinstitusjon med vår rolle, fylkeskommune, statsforvalter, sykehusleder, grunder, bedriftsleder, kommunalleder og politikere med sine roller.

 

Å arbeide på skole og med folk som trenger helsehjelp må bli attraktivt igjen. Stemmene som forteller om hvor meningsfull arbeidsdagen er i disse yrkene må få større volum. Vi må ha øynene på oppgaveløsningen og ikke på å beskytte revirene.

Vi som foreldre må snakke opp et mangfold av yrker.

 

Folk rundt oss på Høgskolen i Innlandet ønsker løsninger og kontakt, og er ikke så opptatt av fakultet og bakgrunn når utfordringene i kommuner og bedrifter møter er komplekse. Krisene kommer aldri i EN sektor, sier både Knut Storberget i Forsvarskommisjonsrapporten og Harald Sunde i Totalberedskapskommisjonsrapporten.


Vi i universitets – og høyskolesektoren må ta det som et spark til å jobbe mer tverrfaglig. Det innebærer at vi som er gode i ett fag må få respekt for mennesker som kan noe annet enn oss sjøl.

 

Vi har 16 000 studenter og 1300 ansatte på 5 campus med 5 PhD utdanninger i Innlandet og samfunnsoppdraget er å utvikle og tilgjengeliggjøre utdanning i tråd med samfunnets behov med  forskningen som er nyskapende og åpen.


Vi gleder oss til å møte dere på Elverum 23 og 24.januar!


Ine Wigernæs - Prorektor Samfunnskontakt

 
 
 

1 Comment


Guest
Jun 04

Høgskolen Innlandet representerer en fascinerende case innen regional utdanningsutvikling som speiler en bredere europeisk trend mot desentralisert kompetansebygging. Historisk sett har norske høgskoler spilt en kritisk rolle i å bevare og utvikle lokalsamfunn gjennom kunnskapsspredning og forskningsaktivitet som ofte blir oversett i nasjonale målinger.

Et interessant aspekt ved regionale utdanningsinstitusjoner er deres evne til å skape det forskere kaller "kunnskapsøkosystemer" - nettverk hvor akademia, næringsliv og offentlig sektor samhandler på måter som fremmer innovasjon. Studier fra OECD viser at regioner med sterke høgskoler ofte oppnår høyere økonomisk vekst per innbygger enn områder dominert av kun store universiteter. Dette skyldes blant annet at regionale institusjoner oftere tilpasser forskningen til lokale behov og utfordringer.

Når vi sammenligner med internasjonale eksempler, finner vi…

Like
bottom of page